Nordic Walking to najprościej ujmując - spacer z kijkami

Tu podaj tekst alternatywny

          Ten SPORT, a raczej forma aktywności ruchowej wzięła swój początek od intensywnych treningów narciarzy biegowych w Finlandii, którzy chcąc być w dobrej formie przez cały rok, zaczęli latem trenować bez nart z samymi kijkami. W latach osiemdziesiątych XX w. podpatrzyli to inni sportowcy a 10 lat później upowszechniło się to w społeczeństwie. Kijki do Nordic Walking powstały w wyniku wielu lat badań. Połączono zalety kijków trekkingowych i kijków od nart biegowych. Opracowano specjalne uchwyty, które powodują odciążenie zarówno stawów kolanowych jak i kręgosłupa. Dzięki odpowiednim końcówkom, z kijami do Nordic Walking można chodzić w różnym terenie.

Tu podaj tekst alternatywny
Kliknij tutaj ...

Działanie Nordic Walking

          Prostota, łatwość i bezpieczeństwo takiego spaceru z kijami umożliwiają uczestnictwo   w   nim   osób  z  różnego przedziału wiekowego i różnej kondycji fizycznej,
czyli  praktycznie  przez  każdego.  Nordic  Walking  możemy  uprawiać  w każdym klimacie,
w dowolnym terenie, na wszystkich nawierzchniach i co bardzo ważne - przez cały rok!

Tu podaj tekst alternatywny

Zalety Nordic Walking

• poprawia wydolność sercowo-naczyniową oraz oddechową - poprzez regularne chodzenie z kijkami nasz oddech staje się głębszy, trenujemy nasze serce, które kurcząc się tłoczy więcej krwi do krwioobiegu zwiększając dotlenienie organizmu, wysiłek zapobiega arteriosklerozie i reguluje ciśnienie krwi,
• zmniejsza do 30 % obciążenie stawów: skokowego, kolanowego i biodrowego oraz kręgosłupa, zapobiegając lub redukując ich zwyrodnienia i bóle, naturalnie prostuje się nasza postawa w trakcie marszu, a odpychanie się kijkami daję uczucie lekkości, z kijkami skutecznie walczymy z osteoporozą,
• poprzez zaangażowanie ok. 90% mięśni spalamy więcej kalorii, redukując zbędne kilogramy i tkankę tłuszczową, które w połączeniu ze zdrową dietą doskonale modelują ciało,
• pomaga w powrocie do dobrej sprawności i kondycji fizycznej osobom po przebytych chorobach i urazach jako element rehabilitacji, doskonale łagodząc wszelkie dolegliwości,
• likwiduje hormony stresu, a tym samym napięcie w obrębie ramion i karku jest bezpieczną formą aktywności, połączonej ze spędzaniem czasu na świeżym powietrzu w gronie przyjaciół, dzięki czemu czujemy się zrelaksowani i zmotywowani do dalszej pracy
• zapewnia sprawność poprzez wzmocnienie muskulatury ciała kobietom w ciąży, a kobietom po porodzie pozwala szybko powrócić do dawnej sylwetki i formy
• młodzieży - pozwala na poprawienie kondycji fizycznej oraz koordynacji ruchowej; jest doskonałym treningiem ogólnorozwojowym, czego potwierdzenie uzyskałem rozmawiając z Łukaszem Kruczkiem - trenerem Naszych skoczków narciarskich, którzy od 8 lat regularnie uprawiają Nordic Walking
• osobom prowadzącym własną działalność-biznesmenom - pomaga w odreagowaniu, wzmaga kreatywność i pozwala świeżo spojrzeć na własny biznes - najlepsze pomysły są na kijkach

PIERWSZE KROKI


Tu podaj tekst alternatywny

Prawidłowa technika Nordic Walking


Tu podaj tekst alternatywny

          Spacer z kijami wymusza prostą postawę, która zostaje nam też po treningu. Dzięki kijkom polepsza się rotacja górnej części tułowia, obręczy barkowej i klatki piersiowej. Technika poprawnego spaceru z kijami oparta jest na naturalnej, naprzemiennej pracy rąk i nóg jak podczas zwykłego spaceru lub marszu. Różnica polega jedynie na tym, że do rąk mamy przyczepione kijki, którymi musimy się posługiwać tak, aby ten spacer przynosił nam jak największe korzyści zdrowotne.
         Dobór długości kijków oparty jest na 2 metodach uzależnionych od tego jakie kijki chcemy zakupić. Pierwsza metoda - matematyczna, stosowana przy doborze kijków jednoczęściowych - mnożymy wówczas swój wzrost przez współczynnik 0,68 - 0,7. Otrzymany wynik to długość naszych kijków (rozmiarówka jest co 5cm). Druga metoda - praktyczna, stosowana przy doborze kijków składanych - teleskopowych 2 lub 3 częściowych. Praktyczne ustawianie długości polega na zaciśnięciu dłoni na rączce kijka, wysunięciu dolnej części kijka i wbiciu go w podłoże między stopami. Regulujemy długość tak długo, aż trzymająca go ręka w stawie łokciowym osiągnie kąt prosty, wtedy dokręcamy kontrując mechanizm teleskopowy. Drugi kijek odmierzamy od tego ustawionego.
         Podczas spaceru staramy się, aby ręce były wyprostowane w łokciu, kiedy ręka jest z przodu kij wbijamy w podłoże, zaciskając jednocześnie dłoń na rączce, a w momencie kiedy ręka z kijkiem przechodzi do tyłu, powinniśmy wyraźnie się odepchnąć, przenosząc siłę odepchnięcia i ciężar ciała na kijek odciążając tym samym nasze nogi i kręgosłup. Po odepchnięciu się, kiedy ręka jest maxymalnie z tyłu otwieramy dłoń i puszczamy kijek. Idziemy „od pięty”, czyli zgodnie z naturą pierwsza częścią stopy stykającą się z podłożem jest pięta. Kijki są skierowane ukośnie w tył przez cały czas marszu - mówimy, że „kije idą z tyłu”. Wbijamy je pod kątem 60 stopni nie dalej niż na wysokości pięty nogi wykrocznej.

Prawidłowy rytm marszu i pracy kijków z mocnym odepchnięciem sprawia wrażenie lekkości, dzięki czemu mamy efekt tzw. „wyskakiwania z butów”.
Pamiętajmy, że w Nordic Walking kijki służą do odpychania, a nie do podpierania się !!!

DEKLARACJA UCZESTNIKA RAJDU: P  O  B  I  E  R  Z     P  L  I  K
REGULAMIN RAJDU: P  O  B  I  E  R  Z     P  L  I  K

Wypełnioną kartę uczestnictwa należy składać do dnia 17.05.2014 do godz 14.00 osobiście, pocztą, lub e-mailem w biurze Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Gmin Dobrzyńskich Region Południe ul. Szkolna 4 , 87-610 Dobrzyń nad Wisłą, tel./fax 054 253 05 38, e-mail: lgddobrzyn@interia.pl lub: w biurze zawodów w dniu organizacji biegu lub w biurze Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „Podgrodzie Toruńskie” ul. Słoneczna 28 / p.11 87-134 Zławieś Wielka tel. 605 786 466 e - mail: biuro@podgrodzietorunskie.pl

Tu podaj tekst alternatywny Tu podaj tekst alternatywny

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Poddziałanie „Wsparcie przygotowawcze” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020